• Velkommen

  • Hverdagen

  • Medarbejderne

  • Markedsføring

  • Udvikling

  • Vil du vide mere?

  • Forum

  • Nyheder

  • Mere

    Information vs. kommunikation

    19 Aug 2014

    Af Stine Greve Jørgensen

     

    Begreberne kommunikation og information er tæt forbundne - men det er ikke det samme.

     

    Information: Kan ses som énvejs-kommunikation, hvor der bliver givet en information videre til den anden part uden at denne nødvendigvis har noget at sige retur. Især her er den rette kommunikation (og kommunikationsvej) vigtig, fordi beskeden oftest bare gives til en eller flere modtagere, uden de har mulighed for at stille spørgsmål til beskeden. Det kan fx være en skriftlig besked som en arbejdsbeskrivelse, en påmindelse eller lignende…

     

    …eller det kan være en kort information, som en af projektvirksomhederne indførte:

     

    I de udfyldte spørgeskemaer kunne vi se, at medarbejderne savnede mere information om, hvad der internt sker i dette større malerfirma - fx: er der nye ansættelser, vigtige beslutninger eller nye projekter under opsejling?

     

    Derfor oprettede virksomheden et nyhedsfelt på den side, hvor medarbejderne alligevel logger ind og indtaster de elektroniske ugesedler.

     

    Kommunikation: Hvis dette lovende projekt skal tages skridtet videre og bruge kommunikation frem for (eller sammen med)  information, kan virksomheden eksempelvis indføre jævnlige fællesmøder (fx en gang om måneden - og evt. opdelt i teams, hvis pladsen og struktureringen ikke er til, at hele firmaet kan samles ét sted). Hvis møderne så oven i købet lægger op til dialog (fx omkring nogle af INIMAs værktøjer; rekruttering (hvilke profiler skal vi bruge?) og arbejdsbeskrivelser (hvordan laver vi den bedste til vores virksomhed?)), så er der pludselig skabt en tovejskommunikation, hvor begge parter kan byde ind - projektvirksomhed C, der har skabt et nyt produkt på baggrund af en ide fra medarbejderne, er et godt eksempel på, hvad der kan komme ud af, at inddrage medarbejderne i virksomheden.

     

    Der vil altid være beslutninger, som virksomhedens ledelse skal tage - og som derfor blot skal gives som information til medarbejderne. Men formålet med dette punkt i værktøjskassen er at gøre opmærksom på, at forskellige situationer kræver forskellig kommunikation…så her er lidt at tænke over næste gang, du skal kommunikere noget ud i virksomheden - og husk de forskellige måder, vi mennesker forstår ting på :)

    EMNER:

    kommunikation

    alle indlæg

    Please reload

    © 2014 by INIMA

    DESIGN: SIERSLEV.COM

    INSTAGRAM

    Send os #DagensMalerBillede med Instagram, så viser vi det her på sitet.

     

    Husk at du skal have en offentlig Instagram-profil

    DELTAG I DEBATTEN
    MALERTEKNISKE NYHEDER

    Her kan du læse om nyheder indenfor malertekniske emner

    NYESTE
    BLOGINDLÆG

    Vi vil rigtig gerne høre, hvad I tænker. Derfor har vi oprettet et forum, hvor alle kan komme til orde. DELTAG HER

     

    Du kan se de seneste indlæg her:

    VELKOMMEN TIL INIMA; Ud med bullshit-bingo og ind med innovation

    November 3, 2014

    INIMA virker - en succeshistorie om at bruge medarbejderne i produktudviklingen

    October 23, 2014

    Innovation og kreativitet: Kan du helt selv tage æren for din gode ide?

    September 2, 2014

    Information vs. kommunikation

    August 19, 2014

    Please reload